Lappland & Norway ! <3<3 - Reisverslag uit Narvik, Noorwegen van Lotte Slotboom - WaarBenJij.nu Lappland & Norway ! <3<3 - Reisverslag uit Narvik, Noorwegen van Lotte Slotboom - WaarBenJij.nu

Lappland & Norway ! <3<3

Door: Lotte C. Slotboom

Blijf op de hoogte en volg Lotte

13 Maart 2015 | Noorwegen, Narvik

Ik was gebleven bij zaterdag 28 februari. Ik werd ontzettend vroeg wakker, niet omdat ik uitgeslapen was, maar omdat ik heel erg last had van mijn rechter oog. De mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik regelmatig problemen heb met mijn lenzen en ontstoken ogen etc. maar dit voelde anders. Ik keek in de spiegel en mijn rechter oog was helemaal rood, mijn pupil was ontzettend klein en ik was gevoelig voor elk beetje licht dat ik maar zag. Op dit moment baalde ik ontzettend, want over 2 dagen zouden we dan eindelijk naar Lappland gaan, en kon ik weer de hele trip mijn bril op. Ik ben naar de apotheek gegaan en daar hadden ze een soort zalf. Ik heb dat geprobeerd maar naar een paar uur begon ik ook steeds vager te zien. Ik heb toen wat Zweedse vrienden gevraagd of er iets van een huisartsenpost was waar ik terecht kon, want het ging echt niet. Zij hebben mij een nummer gegeven en rond 3 uur 's middags heb ik toch maar gebeld. Ze vertrouwden het niet helemaal en ik mocht naar het ziekenhuis komen om een dokter te zien. 's Avonds ben ik naar het ziekenhuis gegaan en gelukkig ging een vriendin mee zodat ik niet alleen was (natuurlijk was de dag ervoor mijn internationale zorg verzekeringspas verlopen). Een van de eerste dingen die de dokter vroeg was of ik verkouden was, en ja ik was al een paar dagen niet zo lekker, keelpijn, verstopte neus en dat soort dingen. Daarna vroeg hij ook nog of ik met kinderen werkte (en ja, ik loop nu ochtenden stage op een zweedse basisschol), en waarschijnlijk had deze combinatie ervoor gezorgd dat ik een bacteriele ooginfectie had opgelopen. Ik kreeg oog druppels en antibiotica en het zou na een week ongeveer over zijn, helaas wel hele Lappland trip mijn bril op gehad. Ik heb sinds 2 dagen mijn lenzen weer in, en het gaat redelijk, zodra ik ook maar iets voel nu doe ik ze meteen weer uit, omdat de infectie heel besmettelijk is.

Maar nu naar het hoogtepunt van mijn reis tot nu toe: LAPPLAND. Maandag 2 maart vertrokken we eindelijk met de bus. Het was een 19 uur lange busrit waar iedereen nogal tegenop zag. Het verliep allemaal prima en dinsdag ochtend om half 8 arriveerden we in ons eerste hostel. We kregen een heerlijk ontbijt en gingen om 10 uur een stadswandeling maken. We waren in Kiruna, dit is een dorp dat bovenop een mijn is gebouwd, en omdat er steeds meer scheuren in het oppervlak komen, willen ze het hele dorp gaan verplaatsen. De kerk gaan ze bijvoorbeeld in 4 stukken vervoeren, geen idee hoe, maar over 2 jaar staat dat in de planning. Om 12:15 moesten we bij het hostel verzamelen, want we gingen (misschien toch wel mijn hoogtepunt van de reis) op hondesledes en sneeuwscooters. We zaten met zijn 3en op een slee, met 12 honden ervoor en we reden door de ontzettend mooie omgeving in Lappland. Na ongeveer een uurtje wisselden we, wij gingen nu op de sneeuwscooters en de andere groep op de hondesledes. Ook dit was supervet want we mochten zelf sturen en alles. 's Avonds stond er niks in de planning, er was een keuken in het hostel dus we hebben zelf gekookt, en zijn op tijd naar bed gegaan, de meeste mensen waren ontzettend moe van de lange reis.
De volgende dag moesten we weer op tijd uit ons hostel zijn want de reis ging verder. Onze eerste stop was het 'Ice Hotel', dit is een groot hotel helemaal gemaakt uit sneeuw en ijs, ik weet niet wat ik had verwacht maar niet dit. Het was zoo groot, het had 55 kamers, en we mochten ook in wat kamers kijken, allemaal ijssculpturen. Ik zou hier absoluut niet willen overnachten want het was hartstikke koud en op een bed van ijs is nou niet echt mijn favoriete manier van slapen. Aan het eind hebben we nog een drankje gedronken in de 'ice bar' en zijn we verder gegaan. Volgende stop: een sami familie. Sami's zijn de oorspronkelijke bewoners van Lappland, je mag geen lappen zeggen want dat vatten ze op als een scheldwoord. Ze fokken rendieren dus waren in een groot hok met rendieren die we mochten voeren. Daarna gingen we in een Sami tent zitten rond een vuurkorf, we kregen zelf gemaakt brood met rendier vlees en rendier bouillon, heel apart. De sami kinderen zongen nog een 'yolk' voor ons, dat is een sami liedje.
Toen we terug kwamen bij de bus was er een klein probleem, de bus zat vast in de sneeuw. De jongens zijn uiteindelijk de bus gaan duwen, maar ook dit had geen effect. Er is toen een boer uit de omgeving met een tractor gebeld, maar natuurlijk was dat sami dorp in de middle of nowhere, dus duurde het wel even voor er hulp kwam. Uiteindelijk met behulp van de tractor en duwende jongens is het gelukt de bus los te krijgen en ging onze reis weer verder.
Volgende stop was ons Hostel in Abisko. Ik deelde hier opnieuw een kamer met Alex en Allie. Zodra we aankwamen sprongen we onder de douche, er waren in beide hostels maar 2 douches voor 50 man. Om half 9 's avonds zouden we weer verzamelen voor een bbq. Dik ingepakt gingen we naar buiten, er was een grote tipi tent met een kampvuur in het midden waar we gingen bbqen. Om de zoveel tijd liep er iemand naar buiten om te kijken of het noorderlicht al te zien was. Een begeleider vertelde ons dat het goed mogelijk was dat we het niet zouden zien omdat het volle maan was, wat betekent dat het te licht is om het noorderlicht echt te zien. Maar gelukkig na een paar uur kwam het noorderlicht dan eindelijk te voorschijn. En wat was het indrukwekkend. Iedereen rende de tent uit en staarde naar de lucht en stond daar voor 20 minuten, toen verdween het noorderlicht helaas weer.
De volgende dag gingen we naar Noorwegen, we hadden 2 stops onderweg bij de fjorden en ook dit was ontzettend gaaf, het water was zo helder en de fjorden zo mooi. Uiteindelijk kwamen we aan in Narvik waar we een wandeltocht hebben gemaakt naar bovenop een heuvel waar je een fantastisch uitzicht had over de stad en het water.
's Avonds in ons hostel hebben we de hele avond spelletjes gespeeld, helaas was het noorderlicht deze avond niet te zien.
De volgende dag hadden we een vrije dag en zouden we aan het eind van de middag weer naar huis gaan. We hebben spelletjes gespeeld en een wandeling gemaakt en toen was het ook alweer tijd om te gaan. In de bus hebben we het noorderlicht nog wel even kunnen zien. Iedereen was zo moe dat veel mensen sliepen, we kwamen zaterdag weer aan in Örebro rond een uur of 9. Het was een fantastische week!

Afgelopen week had ik het voor het eerst redelijk druk met school. Ik heb 2 ochtenden stage gelopen op een basisschool, het is een zweedse basisschool dus communiceren is lastig af en toe, maar de 7/8 jarigen proberen engels te praten. Ik moest natuurlijk mee naar buiten in de pauze om een spelletje te spelen, en ik snapte het maar half haha. Verder ook veel les gehad op de uni, en ik moest alle deadlines van de vorige week nog inhalen dus bijna elke dag een verslag ingeleverd. Nu eindelijk weekend, vanavond met Alex uiteten bij Taco Bar (onze slechte gewoonte van zeker 1 x in de week), en daarna is er nog een feestje.

Het is een beetje een lang verhaal geworden, dus bedankt als je het tot hier hebt volgehouden!

De eerste twee maanden zitten er alweer op!

Veel liefs,
Lotte

  • 15 Maart 2015 - 09:31

    Milou:

    Leuk verhaal(tje) Lotte, ik heb het tot het einde volgehouden! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Haii ! Ik, Lotte vertrek 3 november naar Australië om daar een halfjaar als au-pair te gaan wonen!

Actief sinds 17 Okt. 2012
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 34269

Voorgaande reizen:

15 Januari 2015 - 13 Juni 2015

Study Abroad - Örebro, Sweden

03 November 2012 - 10 Mei 2013

Au-pair Australië

Landen bezocht: