Hej då ! - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Lotte Slotboom - WaarBenJij.nu Hej då ! - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Lotte Slotboom - WaarBenJij.nu

Hej då !

Door: Lotte C. Slotboom

Blijf op de hoogte en volg Lotte

11 Februari 2015 | Zweden, Örebro

Het is alweer 2 weken geleden dat ik wat van me heb laten horen, maar er gebeurt ook zoveel. Ik moet ook toegeven dat ik echt alweer zoveel vergeten ben van wat er allemaal is gebeurd, ik moest echt in mijn agenda kijken om te herinneren wat ik allemaal gedaan heb.

Laat ik beginnen bij 28 januari, dit was het officiele einde van de introtijd, er was een groot diner voorbereid in strompis, de nightclub in de stad. Onze faddergroup is nog steeds heel hecht dus besloten we met zijn allen gezellig wat vooraf te gaan drinken, en aangezien de welkomstdrankjes in strompis om 6 uur begonnen, besloten we onze pre-party om 3 uur te beginnen. Het was een ontzettend gezellige avond en we namen om 2 uur 's nachts (ja dan zijn alle clubs al dicht in zweden) de bus weer terug naar de campus.

De 29e was er 's avonds een muziek wedstrijd: sa kan det lata. Het is een wedstrijd tussen de verschillende sections, je hebt een section voor rechten, eentje voor gezondheidsstudies en ga zo maar door. Wij hoorden natuurlijk bij ESN (de uitwisselingsstudenten). 5 mensen van onze groep hadden zich opgegeven voor de wedstrijd en het was ontzettend leuk, allemaal wedstrijden waarin ze artiesten moesten omschrijven, of er werd een intro gespeeld en degene die als eerste wist van welk lied het was moest opstaan en beginnen te zingen. Hele leuke avond en uiteindelijk werden we tweede! Tijdens deze wedstrijd kreeg ik ineens allemaal berichtjes uit Nederland over dat er iemand bij de NOS in het gebouw was met een wapen, dus toen het afgelopen was ben ik snel naar huis gegaan en heb ik het online allemaal gevolgd!

De 31e was een zweeds thema feest, we gingen dus allemaal in het geel en blauw gekleed, sommige mensen waren als ikea tas en sommigen als een gehaktbal, veel creativiteit dus! Op 4 Februari hadden we een pirate party, dus iedereen verkleed als een piraat met een mes of hoofddeksel ding. En 7 februari hadden we een white party, dus iedereen in het wit. Tijdens deze feesten moest je elke keer een groepsfoto maken, en degene met de meeste punten voor de foto's in totaal krijgt een prijs. En natuurlijk hebben wij die gewonnen, de prijs krijgen we helaas pas bij het vaarwel diner in Mei, dus dat is nog even een verrassing. Ja, ik weet het tot nu toe is het ongeveer alleen maar feesten, maar de course die ik op dit moment volg is ook echt niks, ik heb 2 uur per week een college en dat is het, ook geen tentamen, alleen een verslag van 2 kantjes. Op zich heel lekker, maar ik heb nu echt ontzettend veel vrije tijd en weet soms niet eens wat ik met al die vrije tijd moet, ben maar weer begonnen een nieuwe serie te gaan kijken. Ik ga veel naar de sportschool, dus het wordt geen australië formaatje dit keer.

Gisteravond zijn we nog naar 'language cafe' geweest, dit is georganiseerd door ESN en het is de bedoeling het alledaagse zweeds een beetje onder de knie te krijgen, het kost niks en alle mentoren doen het vrijwillig dus dat is heel fijn. Ik kan nu in ieder geval een biertje bestellen in de bar: En öl tack. Vanavond is er een night walk georganiseerd, gaan we met een astronoom een wandeling maken die ons vanalles gaat uitleggen over sterrenbeelden enzo, en ja voor de degene die mij een beetje kennen en weten dat ik mijn grootste droom vroeger was om de eerste vrouw op de maan te worden, begrijpen dat ik het mij leuk lijkt, haha.

En voor de mensen die zich afvragen wat ik verder nog ga doen behalve feesten en twee uurtjes per week naar de uni: aankomend weekend komen Milou en haar vriend op bezoek en ga ik ze een beetje rondleiden hier, ontzettend gezellig! Het weekend erna ga ik met 2 vriendinnen, Alex uit Canada en Allie uit Amerika naar Stockholm 3 daagjes, het is maar 2 uur met de trein dus prima te doen. Verder ga ik volgende week misschien nog een dagje naar Gothenburg, ook maar 2 uurtjes met de trein, en vanaf 2 maart zit ik een weekje in LAPLAND. Hier heb ik echt zoooveel zin in. Op het programma staat onder andere: hondesledes rijden, een middag rondcrossen op een sneeuwscooter, hopelijk het noorderlicht zien, Rendieren zien, een Sami familie ontmoeten (dit zijn de bewoners van lapland, maar ze willen geen lappen genoemd worden omdat dit een scheldwoord is) en als het weer een beetje meezit een dagje vanuit daar naar Noorwegen om de fjorden te bekijken. Dus ik ga voor het eerst in mijn leven de Noordpoolcirkel over. Ik heb er ontzettend veel zin in!

Tot snel weer!

Liefs,
Lotte

p.s. ohja de koffie is hier echt verschrikkelijk, ik heb sinds ik weg ben uit Nederland een paar keer de koffie geprobeerd maar het is zo ranzig (pap kan dit bevestigen) het is hele vieze filterkoffie dat dan uit kannen wordt geserveerd die er al zeker een half uur op zon warmhoudplaat staan, maar vandaag heb ik voor het eerst lekkere koffie gehad. Helemaal aan de andere kant van de campus is een gebouwtje waar ze echte koffie verkopen, en ook met smaakjes en latte's en alles. Ja sorry dit moest ik echt nog even kwijt haha.

  • 11 Februari 2015 - 14:30

    Femke:

    wauuuuwie lot, klinkt zo leuk!! Geniet ervan, Liefs

  • 11 Februari 2015 - 15:55

    Bert:

    Ha Lotje , ik zou zo weer terug willen naar Zweden,klinkt allemaal zo leuk en interessant.
    Maar jij ging er toch heen om te studeren, je horizon in Public Health te verbreden ?
    Kan dat in 2 uur per week ? Haha

  • 11 Februari 2015 - 16:32

    Lotte Slotboom:

    Het volgende blok wordt drukker!! Dan moet ik stage lopen op een basisschool 1 dag per week geloof ik, maa r hoe en wat dat hoor ik later nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Haii ! Ik, Lotte vertrek 3 november naar Australië om daar een halfjaar als au-pair te gaan wonen!

Actief sinds 17 Okt. 2012
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 34272

Voorgaande reizen:

15 Januari 2015 - 13 Juni 2015

Study Abroad - Örebro, Sweden

03 November 2012 - 10 Mei 2013

Au-pair Australië

Landen bezocht: