Daar ben ik weer. - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Lotte Slotboom - WaarBenJij.nu Daar ben ik weer. - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Lotte Slotboom - WaarBenJij.nu

Daar ben ik weer.

Door: Lotte Carlijn Slotboom

Blijf op de hoogte en volg Lotte

25 Januari 2015 | Zweden, Örebro

Hallo allemaal,

Het is alweer bijna twee jaar geleden dat ik mijn laatste reisverslag vanuit Australië stuurde. Op dit moment ben ik net aan een nieuwe reis begonnen, dit keer iets dichter bij huis, in Zweden. Vanuit de Universiteit in Maastricht heb ik de mogelijkheid gekregen om een half jaar mijn minor in het buiteland te doen, en die kans heb ik natuurlijk met beide handen aangegrepen. Ik was eigenlijk niet van plan echt een reis dagboek bij te gaan houden, maar ik heb alweer zoveel meegemaakt in de eerste 10 dagen, dat ik het toch ook voor mijzelf leuk vindt om het even op te schrijven.

15 Januari vertrok ik vanaf Dusseldorf weeze samen met mijn vader. Altijd natuurlijk even moeilijk om afscheid te nemen, en al helemaal van de 3 maanden oude pup, maar het is niet zo ver dit keer, dus als er wat is kan ik makkelijk terug. Samen met pap heb ik 3 dagen in Örebro doorgebracht. We kwamen aan en de reis vanaf het vliegveld in Stockholm, was toch wat lastiger dan verwacht, maar door aan iedereen de weg te vragen zijn we toch heelhuids aangekomen. We hadden een ontzettend mooi hotel met een heerlijk ontbijt iedere ochtend. De eerste dagen hebben we de stad een beetje verkend, zijn we naar een voetbalwedstrijd van Örebro sk, en een basketbalwedstrijd van eco Örebro geweest. 's Avonds vaak lekker even een biertje of wijntje in het sportcafe (ja, daar betaal je wel snel 7 euro voor een wijntje).

Op zondag ging ik mijn sleutels ophalen, super spannend natuurlijk, zoveel nieuwe mensen, nieuwe indrukken. Maar ik herkende meteen mijn ''fadder'', alle exchange students hebben een fadder (mentor) groepje. Je zit met 12 man in een groepje en je hebt 4 zweedse mentors. Ze waren meteen heel aardig en we kregen de sleutel en ze brachten ons met een busje naar mijn kamer. Het is een ontzettend mooie kamer, veel groter dan in Maastricht, en ik heb mijn eigen badkamer wat heel fijn is. In mijn hal slapen 7 andere studenten en we delen een woonkamer en een keuken samen. De andere studenten in mijn hal zijn allemaal zweeds en een beeeetje apart en ik heb nog niet zoveel contact met ze gehad.
Zondag middag ben ik nog even met pap naar de stad geweest om alvast de hoogstnodige dingen te kopen. En maandag ochtend ging ik terug naar mijn kamer (ik had nog geen dekbed, die zouden we maandag halen). Want maandag stond de ultieme zweedse trip in de planning, de Ikea trip. Met 2 bussen vol exchange studenten hebben we de Ikea leeg gekocht en alle spullen voor onze kamer gehaald.

's Avonds hadden we de eerste ontmoeting met onze mentor groep, in het begin natuurlijk een beetje onwennig omdat niemand iemand kent, maar al snel gingen we spelletjes doen en werd het erg gezellig. Dinsdag hadden we een lange dag op de uni gevolgd door een avond in de stad poolen en biertjes drinken. Midden in de nacht hebben we toen nog een hamburger gegeten en zijn we naar huis gelopen. Woensdag waren we overdag vrij en hebben we een beetje de highlights van Örebro bekeken en 's avonds hadden we de pubcrawl, het feestje waar iedereen naar uit kijk. We zijn naar 4 verschillende kroegen geweest en eindigden in de grootste nightclub van Örebro, er rijden elke woensdag om 2 uur 's nachts gratis bussen terug naar de universiteit, dus dat is heel handig. Het was een ontzettend leuke avond, helaas betaalde je voor 1 tequila shotje wel 8 euro haha.
Donderdag zijn we de hele middag in de stad geweest en hebben we een beetje de highlights van Örebro bekeken en een presentatie gehad op het gemeentehuis over de stad. 's avonds waren we vrij, en daar heb ik ook maar gebruik van gemaakt, helemaal kapot door de eerste drukke week.
Vrijdag gingen we wandelen in een natuurreservaat, ontzettend mooi , maar het was -10 dus we besloten al snel dat we het mooi geweest vonden en keerden na niet al te lange tijd huiswaarts. 's Avonds was er een color party, dan gaat iedereen in de kleuren van zijn section, en aangezien wij Erasmus studenten zijn moesten wij in het lichtblauw komen, natuurlijk had ik die kleur niet en was ik in het roze! Ook dit feest was ontzettend leuk, en je leert zoveel mensen kennen elke keer weer.
Zaterdag gingen we naar eskilstuna, hier hadden we een overnachting, het waren ontzettend schattige huisjes, als je bij de foto's kunt zien, overdag hebben we de hele dag in de sauna en hottub gehangen omdat het gewoon zo lekker warm was! 's Avonds hadden we een diner en natuurlijk weer een feestje. We zijn nu net terug van die trip, ik ga zo nog even van de gratis sportschool week gebruik maken, vanavond boer zoekt vrouw kijken en heel diep slapen !

Hej hej!

  • 25 Januari 2015 - 17:51

    Annemiek:

    Ha die Lotte,
    Klinkt weer goed, zo'n eerste week. Blij dat alles goed met je gaat en dat je veel plezier hebt.
    We kijken weer uit naar je volgende berichtje.
    xxx

  • 28 Januari 2015 - 18:22

    Jos:

    he Lotte, klinkt weer helemaal geweldig! We blijven je avonturen volgen!! Groetje Jos en Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Haii ! Ik, Lotte vertrek 3 november naar Australië om daar een halfjaar als au-pair te gaan wonen!

Actief sinds 17 Okt. 2012
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 34281

Voorgaande reizen:

15 Januari 2015 - 13 Juni 2015

Study Abroad - Örebro, Sweden

03 November 2012 - 10 Mei 2013

Au-pair Australië

Landen bezocht: