Estonia, Russia & Finland! - Reisverslag uit Otradnoye, Rusland van Lotte Slotboom - WaarBenJij.nu Estonia, Russia & Finland! - Reisverslag uit Otradnoye, Rusland van Lotte Slotboom - WaarBenJij.nu

Estonia, Russia & Finland!

Door: Lotte C. Slotboom

Blijf op de hoogte en volg Lotte

27 Mei 2015 | Rusland, Otradnoye

Hallo allemaal,

Daar was ik eindelijk weer eens. En wat is er toch weer veel gebeurd de afgelopen tijd!
14 Mei ben ik naar Milou gegaan in Stockholm, we hebben lekker een beetje gewinkeld en de stad nog eens bekeken en zijn 's avonds heeeerlijk wezen eten bij Jamie's Italian, een restaurant van Jamie Oliver in Stockholm. We namen een voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht, koffie, en het smaakte allemaal geweldig.
15 Mei was het dan eindelijk zo ver, de 'vodka and balalaika tour' begon! Dit was een trip vanaf de Stockholm haven, via estland, rusland, finland en weer terug naar Stockholm.
We verzamelden allemaal (ongeveer 15 mensen van esn Örebro, en 10 van andere universiteiten verdeeld over Zweden) bij het centraalstation in Stockholm en gingen samen richting de haven. Aan boord van de ferry hebben we 's avonds heerlijk genoten van een Russische circus show met een cocktailtje. We waren zo verbaasd over hoe goedkoop alles ineens weer was. Ineens betaalden we geen 10 euro voor een shotje tequila. 's Avonds was er nog een leuk feest op de boot, en rond 3 uur lagen we dan eindelijk in bed.

Om 10 uur 's ochtends kwamen we aan in Tallin, we zijn even naar het hotel geweest, hebben ontbeten en daarna een stadswandeling gedaan met een gids. Het is een ontzettend mooie stad! Ik had eigenlijk niet echt veel van Tallin gehoord maar het is echt een mooie middeleeuwse stad, zeker een aanrader voor een stedentripje. 's Avonds hadden we een kroegentocht, en daar kwam ik toevallig, Remco, waarmee ik op de basisschool heb gezeten tegen. Het was een hele leuke avond en ook nu was het zo'n uur of 2 voor we in bed lagen. De volgende dag namen we om 12 uur de boot. We verzamelden voor het hotel om 11 uur om er samen heen te lopen, 2 jongens wilde nog even een kopje koffie drinken ergens en dat vond de gids geen probleem, als ze om 12 uur maar op de boot waren. Helaas is dit niet gelukt en hebben ze de boot gemist aangezien ze dachten dat ze pas om 12 uur hoefden te boarden. Maar ze hebben de nachtbus naar St. Petersburg genomen en kwamen daar uiteindelijk rond dezelfde tijd aan als wij.

Op de boot hebben we rustig aan gedaan, de hele dag en nacht waren we op de boot en Maandag morgen kwamen we aan in St. Petersburg. We gingen meteen een city tour doen, dit keer wel met een bus want wat is het een grote stad zeg. En zoveel prachtige gebouwen. Ondertussen hebben we ook nog ergens geluncht, weer in shock van de lage prijzen, we betaalden voor een pasta maar 3 euro!
Een andere cultuurshock was op het politieke vlak. Er was ons van tevoren verteld dat St. Petersburg geen gevaarlijk deel van Rusland is, maar dat we niet over politiek moeten praten. De mensen in Rusland aanbidden Poetin echt, overal in souvenir winkels kun je truien en bekers kopen met Poetin erop, en dan van die geposeerde foto's met zonnebril. Toch raar hoe anders het westen hier tegenaan kijkt. Aan het eind van de middag kwamen we in ons hostel, en moesten we ons al redelijk snel klaarmaken voor de 'limousine tour'. Ook dit was ontzettend leuk, iedereen was formeel gekleed en we stopten bij een aantal mooie gebouwen om foto's te maken. Daarna nog naar een club geweest. En de reisleidster had bij iedereen het adres van ons hostel op de arm geschreven, aangezien niemand engels spreekt hoefden we dit alleen maar aan de taxi chauffeur te laten zien, en zo kwamen we thuis!

De volgende morgen zijn we naar de hermitage geweest, het is een prachtig gebouw met een prachtige collectie. 's Middags wat souvenirtjes gekocht en nog even in de metro geweest. Niemand begreep wat we nou wilden, maar we wilden gewoon even de metro in, met de langste roltrap van Europa naar beneden, en dan weer omhoog, en de metro weer uit! We hebben uiteindelijk maar gewoon een kaartje betaald en toen keken ze raar op toen we weer naar buiten kwamen lopen. 's Avonds stond er een Russische folkshow op het programma, ook hier hebben we ons zeer vermaakt.

De laatste dag in St. Petersburg alweer, we zijn naar Peterhof Park geweest, dit is een groot park met veel Paleizen en tuinen. Het weer zat mee deze dag, dus het was geweldig mooi met de blauwe lucht. We waren er om 11 uur , precies op tijd om alle fonteinen aan te zien gaan. Dit is een soort ritueel elke morgen waar veel toeristen op af komen.
Rond 2 uur waren we weer terug in de stad, hebben we een Russische lunch gehad, gevulde pannekoekjes en Borsch (rode bieten soep), en om 4 uur moesten we helaas de bus alweer naar de ferry hebben. We hebben nog een tijde buiten op het dek kunnen zitten en zijn maar een avondje op tijd naar bed gegaan.

De laatste dag alweer. Om 8 uur kwamen we aan in Helsinki, helaas was het weer ontzettend slecht, en hebben we een city tour in de regen gehad. Na de city tour zijn we echt fins wezen lunchen. Of nouja, echt fins, de echte finse soep die ze ons aanraden noemen we in Nederland gewoon Erwtensoep! Het was wel heel lekker. En na een beetje gewinkeld te hebben moesten we alweer naar de boot, om weer richting Stockholm te gaan.

Kortom een geweldige trip en super veel nieuwe dingen gezien en beleefd.

Vanavond is het afscheidsdiner. Het lijkt nog maar zo kort sinds ik hier ben, maar helaas vlieg ik ook over 2 weken alweer naar huis. Ik geloof dat de prepartys vandaag om 3 uur alweer beginnen en het diner om half 7, dus het wordt nog een leuk feestje. Volgende week woensdag is de laatste lesdag, dus vanaf dan gaan er al veel mensen naar huis. Ikzelf wacht nog eventjes, Mam en Margot komen dinsdag de 9e in Örebro waar we dan 2 daagjes blijven, de 11e gaan we richting Stockholm om een paar daagjes met Milou door te brengen, en dan gaan we de 13e terug naar Nederland! Ik kijk er wel een beetje tegenop om weg te gaan, omdat het zo ontzettend geweldig is geweest dit halfjaar! Maar ik kijk er ook weer naar uit om iedereen te zien!!

Veel Liefs,
Lotte

• 27 Mei 2015 - 13:50

Milou:

Leuk verhaal weer Lotje, wat maak je mooie dingen mee :)
    Over precies 17 dagen zitten we in het vliegtuig op weg naar huis. Time flies when you're having fun!

xx

• 27 Mei 2015 - 13:50

Milou:

Leuk verhaal weer Lotje, wat maak je mooie dingen mee :)